רכבות באירופה europe by train
טיפ חם לכל מי שנוסע לאירופה והוא לא מיליונר, חברת הרכבות הגרמנית DEUTCHE BAHN ראו : רכבות באיטליה
מציעה דילים מדהימים לנסיעות בין מדינות היבשת, משרדי החברה פרושים
על פני ערים אירופאיות רבות משוודיה עד איטליה מפולין ועד ספרד, ואם מכירים את הכללים ניתן להשיג כרטיסים מוזלים
במחירי מציאה. ראשית אני רוצה לציין שאין לי שום קשר עם
"דויטשה באן" ואני לא מקבל מהם שקל על ההמלצות החמות שאני נותן כאן, אך לכל מי
שאוהב לטייל באירופה, בייחוד בחודשי הקיץ, כשהמחירים מרקיעים שחקים, זוהי בהחלט
אופציה ששווה לשקול. החברה הוקמה ב- 1994 לאחר איחוד של חברת
הרכבות המערב-גרמנית עם חברת הרכבות המזרח-גרמנית. במסגרת הסכמי הסחר החופשי
שהונהגו באירופה בראשית שנות התשעים הונחו היסודות להקמת קונצרן ענק זה, כמובן שאז
איש לא ציפה ממדינות כמו יוון, פורטוגל או בלגיה להקים רשת רכבות שתחלוש על פני
היבשת, אך גרמניה, בעלת הכלכלה החזקה ביותר במדינות האיחוד, והמובילה שבהן, עשתה את
זה בגדול. חברת "דויטשה באן" בלעה מאז עוד כמה חברות קטנות וגדלה למימדים אדירים,
עד היותה לחברת התובלה השניה בגודלה בעולם וחברת הרכבות הגדולה באירופה . "דויטשה
באן" מפעילה כיום קוים במדינות רבות מחוץ לגרמניה: שוודיה, דנמרק, אנגליה, הולנד,
בלגיה, צרפת, אוסטריה, שוויץ, איטליה, פולין, הונגריה, צ'כיה, סלובקיה, קרואטיה.
מדברים גם על מספר מדינות נוספות שהחברה תפעל בהן בעתיד, אם בעזרת התשתיות של
"דויטשה באן" ואם על ידי שימוש בתשתיות של חברות אחרות. המחירים אטרקטיביים, השירות
מעולה ואת הדיוק והיעילות הגרמניים לא צריך להזכיר.
הזמנה באינטרנט
ההצעות האטרקטיביות ביותר מתפרסמות באתר החברה באינטרנט, ככל שמקדימים להזמין כן גדלים הסיכויים לדיל טוב יותר, כרטיסים ניתן לקנות החל מ-92 ימים לפני הנסיעה - הנה כמה מחירים לדוגמא : פרנקפורט – וינה 39 € לונדון – פרנקפורט 49€ קופנהגן- אמסטרדאם (רכבת לילה) 29€
הטריק כאן
הוא שהרכישה מתבצעת ישירות מול החברה ללא מתווכים וללא סוכני נסיעות. יש דילים
שאינם מתפרסמים באינטרנט (SPECIAL OFFERS), לפעמים צריך להגיע לסניף החברה או
להתקשר בכדי להשיג אותם. כשהייתי בבאזל ניסיתי לרכוש כרטיס מסוים דרך האתר ומשום מה
זה לא עבד אך על סמך ניסיונם של אחרים לא צריכה להיות שום בעיה עם קניה דרך אתר
האינטרנט.
קניית כרטיס בסניף
סניפי ה"דויטשה באן" נמצאים בתחנות רכבת גדולות בגרמניה, בשדות תעופה ובמספר ערים מרכזיות במדינות שהזכרתי למעלה. הכלל להשגת מחיר טוב הוא שצריך לרכוש את הכרטיס לפחות שלושה ימים לפני מועד הנסיעה (72 שעות), לאחר מועד זה המחירים עולים פלאים, גם הצעות של החברה לדילים מיוחדים מתפרסמות בדרך כלל כמה ימים מראש עד ל72 שעות לפני הנסיעה.
כשרואים
במשרדי החברה שקווים מסוימים לא אוישו כמתוכנן, הם עושים הנחות, ומפרסמים "הצעות
מיוחדות". בתחנות הרכבת יש גם מכונות שבעזרתן ניתן לקנות כרטיסים ולברר מחירים. אך
לא את כל ההצעות המיוחדות ניתן לרכוש דרכן, כדי להשיג את אלו חייבים לדבר עם פקיד.
הפקידים שולטים באנגלית והם אדיבים, מנומסים וסבלניים (לפחות אלה שאני נתקלתי בהם)
אם אתם מחפשים את האופציה הזולה ביותר יש לציין בפניהם שאין לכם בעיה עם החלפת
רכבות, המתנה בתחנות וכו'. הפקיד מביט במסך, מתקתק במקלדת, מביט שוב במסך ושואל
אותך אם אכפת לך לנסוע במחלקה שנייה (רק בשביל הנימוס) אם אכפת לך לעבור דרך עיר
"זו וזו", להחליף רכבות בעיר אחרת או לחכות שעה ורבע "פה ושם", שוב הוא מתקתק במחשב
ומרכיב את הקומבינציה הזולה ביותר. אני נסעתי ממינכן לבאזל ב-34€ דרך עיר גרמנית
בשם "ULM" שם חיכיתי כ-25 דקות והחלפתי רכבת. את הכרטיס קניתי כארבעה ימים לפני
הנסיעה. הדיוק והעמידה בזמנים היו כשל שעון שוויצרי.
כרטיס חופשי
החברה
מציעה גם דילים בהם ניתנת אפשרות לנסיעה חופשית במהלך משכי זמן משתנים, לדוגמא
חמישה ימי נסיעה במשך חמישה עשר ימים. בדילים האלה יש הנחות גדולות לצעירים וחלקם
יכולים להיות מאד משתלמים לאלה שרוצים, במעט זמן, לראות כמה שיותר אירופה. מטיילים
כבדים ובעלי ניסיון יגידו שעדיף לא להתרוצץ כאחוזי תזזית בין בירות אירופה רק כדי
להגיד "הייתי שם", זה בדרך כלל מתיש וגוזל זמן יקר שהולך על נסיעות, העברות, ג'ט-לג
מתמשך, סידור ופירוק מזוודות. לפעמים זה לא כמות המדינות אלה האיכות ולפעמים פחות
שווה יותר. אך קיימים גם דילים של חמישה ימי נסיעה במשך חודשיים או שלושה חודשים,
שיכולים להיות משתלמים. רשימת המחירים ותקנוני המבצעים מפורטים
באתר.
רכבת לילה
רשימה של קווי הלילה:
Amsterdam – Milan
Amsterdam – Munich/Innsbruck
Amsterdam – Copenhagen
Amsterdam – Prague
Amsterdam – Vienna
Amsterdam – Zurich/Brig
Berlin – Munich
Berlin – Paris (Hamburg – Paris)
Berlin – Zurich
Hamburg – Munich
Hamburg – Zurich/Brig
Innsbruck/Munich – Paris
Copenhagen – Basel
Copenhagen – Munich/Innsbruck
Munich – Rome
Munich – Venice
Prague
– Zurich
ברכבות
הלילה ישנם כמה סוגים של תאים: הזול ביותר הוא תא של שישה מקומות ישיבה. למי שמתכנן
לישון בלילה יש פה מעין הימור, אם הרכבת ריקה אפשר לישון בכיף על שלושה מושבים אך
אם היא מלאה זה יכול להיות לילה של סיוטים- אנשים עולים ויורדים מהקרון, נחירות,
אין מקום לרגליים, רעש, פחד מגניבות, בקיצור לא נעים. יש גם תאים של ארבעה ותאי
שינה של שתי מיטות, מיטה אחת, שתי מיטות "דלוקס", ותא של מיטה אחת "דלוקס", המחירים
כמובן בהתאם. הטיפ לנסיעת לילה הוא להצטייד באוכל, בשתיה, במנצ'יז ובממתקים, בלילה
מזנוני הרכבת והתחנות לא תמיד עובדים. נסיעת לילה יכולה להיות זולה ביותר כאשר
מזמינים מראש, ניתן להזמין עד 90 ימים מראש. אני נסעתי מבאזל לפראג בלילה. את
הכרטיס קניתי ב-89 € כשלושה ימים לפני הנסיעה. לא היו הרבה אנשים ברכבת במשך
כל הנסיעה, הייתי בתא של שישה ולא הייתה בעיה לישון. את רוב אוכלוסיית הרכבת היוו
תלמידי י"א של תיכון שוויצרי מציריך שנסעו במסגרת בית הספר לפראג, הם עשו קצת רעש
וניסו להפוך את הקרון למועדון, אחרי הכל זוהי נסיעה שנמשכת כל הלילה וצריך איכשהו
להעביר את הזמן, היו בירות וגיטרות ומין מסיבה קטנה וזוהי אינה תופעה נדירה ברכבות
לילה אירופאיות. יצאתי מגרמניה בערך בשקיעה והגעתי לפראג עם הזריחה. בלילה לא רואים
יותר מדי נוף, חבל כי עברנו בווימר (גתה), בלייפציג (באך) ובדרזדן(בית
מטבחיים חמש). כמובן שניתן להשיג כרטיס יותר בזול אם לא מחכים לרגע האחרון, אבל
עדיין 89€ זה לא הרבה בהתחשב בקילומטרז' ובעובדה שאתה עובר שלוש ארצות
בדרך.
רכבות – יתרונות וחסרונות
לפי הניסיון שהיה לי גם ברכבות היום וגם ברכבות הלילה הקרונות לא היו מלאים מדי ולא היה קשה למצוא מקום טוב ליד החלון. לפעמים בחודשי השיא של הקיץ, בעיקר בין ערים מרכזיות יכול להיות מצב בו יהיה קצת צפוף בתא אך מעולם לא נתקלתי במצב בו אנשים עומדים. תמיד טוב להיות ערני לגניבות, נוסעים כל הזמן עולים ויורדים, אמנם זה נדיר, אך קרו מקרים בהם נעלמו תיקים. ניתן לנעול את התיק עם שרשרת אל מדף המתכת שמעל הכיסאות, ברכבות לילה אפילו מומלץ לעשות כך. אך הרכבות מבחינה זו בטוחות הרבה יותר מאוטובוסים שם קבורים התיקים בתא המטען, ואפילו בטוחות יותר ממטוסים. פעמים רבות בטיסות נעלמים תיקים ומזוודות, ברכבת נמצאים התיקים ממש מול העיניים ואינם עוברים במסועים, נזרקים לעגלות ועוברים התעללויות של עובדי נמל מתוסכלים.
מבחינת זמני הנסיעה, בהרבה מקרים נסיעה ברכבת אינה נופלת בהרבה מטיסה ואף יכולה להיות מהירה יותר אם לוקחים בחשבון את הפרוצדורה של שדה התעופה. "דויטשה באן" מפעילה בכמה קוים רכבות מהירות ביותר שמגיעות ל320 קמ"ש, מלונדון לקלן למשל אפשר להגיע תוך כארבע שעות (יש גם ים בדרך) וזה עולה €49. מטוסים הם כמובן יותר מהירים אך צריך גם לקחת בחשבון את התורים, הבדיקות הביטחוניות, והביורוקרטיה של שדות התעופה, שלא נדבר על עיכובים בטיסות, הרכבות הגרמניות כמעט תמיד יוצאות
בזמן ומאחרות פעם באף-פעם. אם אתה עומד בתחנה נידחת וכתוב שהרכבת תגיע בתשע ושלוש דקות, יש סיכוי טוב שהיא אכן תגיע בדקה היעודה, אפיזודה כזו אינה מעוררת התפעלות יתרה בקרב תושבי המקום והיא בבחינת אירוע שיגרתי (ממש כפי שאנחנו לא מתפלאים שרכבת ישראל מאחרת). רכבות מגיעות ויוצאות ממרכזי ערים בעוד שדות תעופה נמצאים בדרך כלל מחוץ לעיר. לרכבת יש גם יתרון על פני אוטובוסים ומכוניות התלויים בתנועה וברמזורים (וממעטים לנסוע 320 קמ"ש) . עוד סיבה טובה לנסיעה ברכבת היא השמירה על איכות הסביבה. רכבת מזהמת פחות מאוטו, אוטובוס ומטוס כאשר מחשבים את כמות הזיהום ביחס לכמות הנוסעים. במאמר מוסגר אומרים שעידן הטיסות הזולות באירופה הולך להיגמר. מסתבר שטיסות אלו, המתרבות משנה לשנה, גורמות ליותר מדי זיהום וכבר סומנו על ידי ארגוני איכות הסביבה כמטרה.
כיום מציעות חברות כמו easy jet ו- british airways דילים לטיסות פנים אירופאיות במחירי ריצפה, אך כנראה שבעתיד הלא רחוק מיסים המוטלים על פליטה מוגברת של דו תחמוצת הפחמן ייקרו את הטיסות בין אם על ידי העלאת מחיריהן ובין אם בעזרת חיובים שונים בזמן הטיסה כתשלומים על אוכל, שתיה, אינטרנט, אוזניות, שמיכה וכו'. יתרון ידוע שעליו לא חשבו רק קומבינטורים ישראלים הוא חיסכון של לילה בבית מלון. השיטה פועלת כך : אתה עושה צ'ק אאוט במלון במילאנו בשתיים-עשרה בצהרים, שם את המזוודות בשמירת חפצים בתחנת הרכבת או במלון, מסתובב בעיר עד הערב, לוקח רכבת לילה, ישן, מתעורר בבוקר באמסטרדאם, עושה צ'ק אין במלון חדש וכל היום עוד לפניך, כך אתה מקבל שלושה לילות במחיר של שניים. למרות שאם לוקחים תא שינה טוב כמו ה-double deluxe עם שתי מיטות שירותים ומקלחת, זה יכול לעלות כמו לילה במלון.
אך היתרון
הגדול ביותר, לדעתי לפחות , הוא הנוף. נסיעה באירופה היא לא נסיעה בערבות מונגוליה
או באאוט-בק של אוסטרליה, אירופה רצופה אתרים היסטוריים, מקומות התרחשותם של
מלחמות, ערים וארצות בהן התחלפו שלטונות וכאלו ששמרו על עצמאותן ועל הייחוד שלהן,
מקום הולדתם ופועלם של סופרים, מלחינים ומדענים ששינו את העולם, הטבע של אירופה,
היערות, השדות, הנהרות גורמים לך לחשוב שאולי הארץ המובטחת נמצאת איפשהו שם, ביחוד
כשאתה חושב על כל מיני מוחות גאוניים שאירופה יצרה, על המוסיקה שיצאה משם. נסיעה
מהולנד לצרפת ביום קיץ חם פתאום גורמת לך להבין למה ואן גוך היה כל כך אובססיבי
באהבה שלו לשדות ולטבע של הכפרים הקטנים. נכון, אירופה לא יצרה רק אנשים טובים, גם
זה עובר לך בראש (בעיקר אם אתה יהודי) כשאתה רואה כמה שלווים, שאננים, וציוריים
נראים הכפרים של גרמניה אוסטריה וצרפת, דרך חלון רכבת באלפיים ותשע ומנסה לדמיין
איך זה היה לפני 65 שנה. ב98 נסעתי משטוטגרט שבגרמניה המערבית לפראג, כשעברנו את קו
הגבול שהפריד פעם בין הגרמניות פתאום השתנה הנוף הבתים היו דלים ומתפרקים, בנייני
קומות קומוניסטיים חסרי כל השראה החליפו את מראות הערים המטופחות של המערב, אפילו
העצים היו רזים יותר ומסכנים. גם כיום בנסיעה לפראג אפשר לחוש, ככל שנעים מזרחה
בשינוי. מעניין גם לראות את השינויים שמתרחשים באירופה של היום, את הפרסומות, רשתות
שיווק, מותגים בינלאומיים, מסגדים שצצים בערים הנוצריות, הגרפיטי בתחנות הרכבת,
שכונות עוני, וילות, אחוזות, ואם הנוף משעמם תמיד אפשר לקרוא איזה ספר שקשור לאותה
ארץ ולגלות שאותו חומר שהיה כל כך משעמם בבחינות הבגרות הופך פתאום להיות
מעניין.
©צ'רלי
רכבות באיטליה - רכבות
באירופה - רכבת באירופה
אפשר לעשות זאת גם ברכב, ראו המלצות איך להשכיר
רכב בחו"ל